Menu Luk

Få succes som leder og inspirer andre til at yde deres bedste

Emotionel Intelligens

 Få succes som leder og inspirer andre til at yde deres bedste 

 Øg din viden om din egen emotionelle intelligens – fordi et stærkt lederskab virker via følelserne. 

 

Uanset hvad du kaster dig over når du skal levere et budskab, om det er strategi, omstrukturering, information om nye tiltag, ja det kan være ganske forskelligt, så vil graden af din succes afhænge af hvordan du gør det.  

Det kommer jeg nærmere ind på lige om lidt. 

 For når vi taler om hvordan du gør det, er det tæt forbundet med hvilke følelser du bringer i spil. Du tænker måske, at følelser er noget der hører ens private sfære til, men bemærk nedenstående to scenarier. 

 Budskabet der formidles, kan være stort som småt – du kan efterfølgende overveje et der er relevant lige netop hos dig.  

Et scenarie er: 

  • En dårlig nyhed skal formidles 
  • Du gør det på en brysk facon 
  • Provokerende adfærd 
  • Kan du forestille dig at dine medarbejdere dels er frustrerede over det dårlige budskab, og de bliver også rasende 

Et andet scenarie er: 

  • Et dårligt budskab skal leveres  
  • Du er indlevende 
  • Du er dybfølt 
  • Du vækker engagement 
  • Kan du forestille dig den medfølelse og accept der er her 

Blot for at fortælle, at det har en stor impact og forskning viser et billede af, at følelser på ens arbejdsplads har en enorm rolle.  

 

Så forstår du som leder, at det ikke kun er bedre regnskabsresultater og evnen til at holde på dine gode medarbejdere der er vigtig, men at du ved at kunne håndtere dine egne og andre følelser opnår: 

  • Højere motivation 
  • Højere moral 
  • Engagement 

Husk at du er dine medarbejderes følelsesmæssige vejleder. 

Du skal som leder kunne håndtere at styre organisationens kollektive følelser i en positiv retning og du skal kunne være med til at rense luften for de giftige følelser der kan være.

 

Du har som leder den maksimale magt til at påvirke andres følelser. 

Der ligger meget hjerneforskning bag – og som jeg ikke her vil komme ind på, men: 

  • Leder du dine medarbejdere mod entusiasme kan du få nogle helt fantastiske resultater 
  • Leder du dem i retning af bitterhed og nervøsitet, så slår du dine medarbejdere ud af kurs. 

 

Din støtte, din empati som leder er en vigtig ingrediens. Og husk – alle holder øje med chefen … og et yderligere vigtigt element er, at vi bliver smittet af andres følelser.  

Vi er her inde og arbejde med den følelsesmæssige, vores emotionelle intelligens. 

 

Når jer er lav på emotionel intelligens? 

Er du den leder der kan genkende nedenstående fra dig selv – eller har du ledelseskolleger hvor dette er genkendeligt – eller kan du som medarbejder se, at hos jer er der ledere der agerer sådan: 

  • Er du en leder der er temperamentsfuld, og kan have et skiftende humør 
  • Du forstår ikke andres følelser og adfærd 
  • Du kan tage kritik personligt, hvilket betyder du går i forsvar 
  • Du kan mangle evnen til at håndtere følelsesmæssige udbrud 

 

Det er blot nogle af de elementer vi kan aflæse, når et menneske er lavt på deres emotionelle intelligens. 

 Det gode er, at lige netop Emotionel Intelligens, kan vi arbejde med og vi kan øge den. Det er det vi sætter fokus på i forløbene.

Læs med og se længere nede hvad der spiller ind. 

 

Din succes som leder påvirkes af din emotionelle intelligens 

Emotionel Intelligens betyder din evne til at identificere og håndtere egne og andres følelser. Denne evne er yderst relevant da du som leder har med andre mennesker at gøre – og derfor er det vigtigt at kende til egne reaktioner.  

Ledelse handler om at træffe beslutninger, og derfor er det vigtigt at vide, hvad du som leder bringer ind i virksomheden 

 

Derfor giver det mening at kende til ens eget psykologiske set-up. Lær derfor dig selv at kende for at kunne tage højde for, hvordan du reagerer på det irrationelle. 

 

Lidt mere om hvad Emotionel Intelligens er 

Grundlæggende handler det om, hvor godt vi kan håndtere os selv og vores relationer. 

Emotionel intelligens er en række af færdigheder, hvor vi har fire hovedområder: 

  • Selverkendelse 
  • Selvkontrol 
  • Social bevidsthed 
  • Håndtering af relationer 

  

Hvordan er din Emotionelle Intelligens? 

For at du får et mere uddybende billede af hvad de fire elementer indeholder, er de her i nedenstående mere uddybende beskrevet. 

 

Selverkendelse 

  • Ligger du højt på denne så har du en stærk, veludviklet følelsesmæssig selverkendelse 
  • Du er i kontakt med dine indre signaler og du ved hvordan dine følelser påvirker dig 
  • Og hvordan din arbejdsindsats bliver påvirket 
  • Du kender dine begrænsninger og også dine stærke sider 
  • Du ved hvor du skal fokusere og hvilke nye ledelsesfærdigheder du skal arbejde med 

 

Selvkontrol 

  • Har du følelsesmæssig selvkontrol, lader du dig ikke rokke når du møder en vanskelig udfordring 
  • Du har en ægte åbenhed i forhold til dine egne følelser 
  • Du stræber hele tiden efter bedre resultater 
  • Du er handlekraftig og tager initiativ 
  • Du forventer det bedste af andre 

 

Social bevidsthed, herunder Empati 

  • Du fornemmer de ting der ikke bliver sagt højt, du har fornemmelsen for de uudtalte følelser 
  • Du lytter opmærksomt 
  • Du forstår andres synspunkter 
  • Du forstår de stiltiende regler der er i en virksomhed 
  • Du har en forståelse for at holde relationen til andre 

 

Håndtering af relationer 

  • Du er den gode inspirator og fornemmelsen af, at have et fælles mål der rækker ud over dagligdagsopgaver 
  • Du ved hvordan du påvirker og opbygger enighed 
  • Du er god til at være fortaler for forandringer og kan argumentere med overbevisning herfor 
  • Du har en forståelse for forskellige synspunkter og er ikke bange for at være med til at løse en konflikt 
  • Du er den gode holdspiller og skaber relationer der går ud over de mere arbejdsmæssige forpligtelser 

 

Vil du allerede nu øge din emotionelle intelligens 

Som nævnt tidligere, så har vi en mulighed for at arbejde med Emotionelle Intelligens og vi kan forbedre den. 

Det gør vi ved at arbejde med målrettede handlingspunkter og du kan også indtil nu lade dig inspirere af ovenstående. 

 

  • Hvilke af ovenstående punkter ville du for eksempel gerne blive bedre til? 

 

Vil du gerne vide mere om et forløb, enten et en-til-en forløb eller en workshop i virksomheden, så send mig en mail via nedenstående og jeg vender tilbage. 

 

JA TAK DU MÅ GERNE KONTAKE MIG 

 

Og i disse tider, så er der ledere der har stor gavn af at vi har vores møder via Teams. Og det er også muligt at kombinere, således vi starter med et fysisk møde hos dig og resten tager vi via Teams. 

 

Har du flere spørgsmål om lederudvikling? 

Du er meget velkommen til at ringe til mig på +45 60 71 25 30 eller sende en mail med dine spørgsmål. Jeg giver altid en halv times gratis rådgivning til potentielle kunder. 

 

Ønsker dig en behagelig dag. 

Hilsner 

Dorthe Søgaard 


Vil du også vide hvilke 5 fejl du ikke skal begå når du giver feedback

* indicates required