Menu Luk

Hvad har irritation med konflikt at gøre?

DiSC stile

Lars er mellemleder og jeg har jævnlige møder med ham, fordi vi har et ledermentorforløb, hvor vi vender de forskellige situationer der fylder. Derudover kobler vi det til de test han har fået gennem tiden. En god måde at fastholde og integrere fokusområderne.

 

Hvad gjorde Lars for at håndtere sin irritation? 

Da jeg kommer til Lars på kontoret, sætter han sig lidt opgivende i stolen – for han synes bare der er rigtig rigtig meget at se til, tiden slår ikke helt til og han siger nærmest som noget af det første…

”jeg har ikke nået at kigge på det, jeg skulle til denne gang”

 

Det er der en årsag til.

Blandt andet er det vigtigt at få talt med en situation omkring en medarbejder.  Lars har brug for en snak om hvordan han kan agere i forhold til vedkommende. For han vil gerne være den gode leder og han vil gerne forstå hvad der sker og øge sin egen selvindsigt.

 

Hvad er situation med Lars´ medarbejder

Lars fortæller, at han har en medarbejder som har været i virksomheden rigtig længe og han er superdygtig.  Faglig kompetent på et meget højt niveau.

Der er dog bare oftere og oftere, at vedkommende trækker sig fra at deltage i specifikke opgaver, som nu er en del af de opgaver teamet skal løse. Samtidig oplever Lars, at medarbejderen bruger for lang tid på nogle opgaver, hvor det reelt ikke er påkrævet at den mængde tid skal bruges.

 

Så ja Lars oplever både irritation og frustration i forhold til situationen – fordi han vil rigtig gerne tage den gode dialog, få vendt scenariet uden at medarbejderen føler sig trådt på og misforstået.

 

I forbindelse med tidligere snakke med Lars havde vi været omkring hans DiSC profil (som er adfærdstest og som du kan læse mere om her).

Det betød at vi brugte tid på at tale om hvad medarbejderens profil kunne være, ud fra det som Lars kunne fortælle om medarbejderen og hvordan han reagerede i andre situationer og hans adfærd når alting bare kørte som det skulle.

 

Disse elementer gjorde, at Lars fik en anden forståelse for hvad der mon skete hos den pågældende medarbejder. Hvad det var at vedkommende et eller andet sted frygtede – uden at vedkommende selv nødvendigvis tænkte om det som frygt.

For Lars betød det, at vi sammen fik skrevet nogle punkter ned som ville være vigtige dels at have undersøgt inden et m øde med medarbejderen, og nogle punkter og områder som Lars skulle omkring, samtidig med hvordan han også kunne tale om det.

Så egentlig en ret specifik handlingsplan – uden det var en ”drejebog” – et talepapir.

 

Hvorfor tale om konflikt?

Hvad tænker du når jeg siger konflikt?

Nøjagtig som med Lars taler jeg om konflikter – og hvad vi hver især tænker om det og hvad vi lægger i ordet.

I disse samtaler er det ikke et spørgsmål om at der råbes og skælder ud på hinanden.

 

For når vi taler om konflikt kan det også være

  • Du oplever en frustration
  • Du oplever en irritation
  • Du oplever det i forhold til noget, som en af dine medarbejdere, kolleger eller ledelseskolleger gør
  • Du oplever det fordi din medarbejder eller ledelseskollega undlader at gøre noget

 

Udvid dine handlemåder 

Med ovenstående i tankerne, giver det noget andet at arbejde med, og med Lars som omtalt, er vi med jævne mellemrum omkring det, fordi det er i processen med at blive klogere på, hvordan han kan håndtere konflikter på en anden måde, at han får udvidet sine handlemuligheder.

 

Lars er nu begyndt at sige højt, at han kan vælge hvordan han regerer i en konflikt, ikke hvordan andre reagerer – for han kan ikke styre hvordan andre reagerer.

 

Det jeg har afsæt i når vi er inde og tale konflikt og egen konfliktadfærd, er fra DiSC universet, som er adfærdsprofiler.

Er du nysgerrig på hvad der er i adfærd når vi taler om konflikt, kan du læse mere her, lederudvikling

 

Hvad kendetegnede medarbejderen?

  • Personen er analytisk, privat og faktabaseret
  • Afviser det mere følelsesmæssige
  • Trækker sig og tier stille
  • Kommer med logiske begrundelser

 

Lidt refleksionsøvelse til dig

  • Hvordan ville du håndtere din medarbejder med disse primære træk, som nævnt i ovenstående?
  • Kan du måske genkende noget fra dig selv og ved hvad der sker?
  • Eller måske oplever du, at du og din medarbejder er vidt forskellige og kan ikke helt genkende og forstå adfærden

 

Overvej også om der er situationer hvor du har overskud på din energikonto og hvor det er nemmere for dig at håndtere en konflikt – og tænk ind at en konflikt kan være irritation eller frustration som beskrevet i det første.

Hvad sker der når du er i underskud på energikontoen?

 

  • Hvis du skulle nævne blot én ting du ville sætte fokus på – hvad vil det da være?

 

Ønsker dig rigtig god fornøjelse hermed

De varmeste hilsner

Dorthe Søgaard

 

Ja tak jeg vil gerne modtage nyheder og inspiration – direkte i min indbakke