Når du vælter dem omkring dig
Jeg bliver ind imellem spurgt om, hvordan jeg kobler tingene sammen. For når jeg er ude hos dig eller andre kan vinklerne være forskellige.
Måske du tænker …. hvad pokker snakker hun om og det er helt ok.
Lad mig illustrere det med Michael som er mellemleder
Michael er en af de mellemledere jeg er ledelsesrådgiver/coach for. Han har i dag 6 mennesker der referer ind til ham.
Jeg kendte ham inden han blev mellemleder og han kunne til tider komme med udtalelse som ”sådan er jeg nu bare, de må tage mig som jeg er” – og ”det der udviklingshalløj interesserer mig ikke”.
Der kan jeg så afsløre – det er ændret ganske markant.
Michael er helt spritny i rollen som mellemleder. Han vil det rigtig gerne, og han er helt bevidst om, at han indimellem mangler værktøjer indenfor egen forståelse og ledelsesdisciplinen, herunder også mere specifikke HR-værktøjer.
Michael er i sine følelsers vold
Jeg har løbende dialog med Michael og som jeg stort set altid gør, så startede vi med en personlighedstest. Dette for at blive endnu skarpere på hvor hans styrker lå – men også at få italesat de områder han egentlig ikke helt havde lyst til at kigge på. For det synes han i bund og grund ikke var særlig sjovt.
De områder kunne gøre lidt ondt. Og tidligere vidste han ikke hvad han skulle gøre ved det.
Et helt konkret område som vi har arbejdet med er, at Michael kan til tider være i sine følelsers “vold”.
Det betyder at han kan blive ret påvirket – forstået på den måde, at han kommer med udbrud, er kort for hovedet og hans lunte i forhold til andre, bliver meget meget kort.
Det ved han godt kan give nogle problemer, men han har ikke vidst hvordan han skulle håndtere og tilpasse og være med det – og kunne stoppe det. Det vi arbejder med lige nu er, at han ikke skal nå dertil hvor andre bliver ramt af hans humør.
Det er ikke fordi han ikke må vise sit følelsesregister, det er meget mere et spørgsmål om hvad det gavner og hvilke konsekvenser det kan have. Særligt når en medarbejder bliver talt til/irettesat/ignoreret fordi han er i en frustration/irritation – og uden at medarbejderen er en del af dette.
For det påvirker medarbejderne og det påvirker deres trivsel.
Haar du selv oplevet en leder der kan reagere på en måde der rammer dig – og du har ingen anelse om hvad der sker?
Hvis ja – husker du hvordan det føles?
Så vi afdækker hans mønstre og adfærd, arbejder i dybden med udvalgte områder – og han får de værktøjer og teknikker han har brug for. Så rigtig ofte er det adfærdsterapi jeg arbejder med.
HR-værktøjer
Michael er som nævnt mellemleder og han har ikke et fundament og heller ikke en afdeling i organisationen der kan hjælpe ham i de mere HR-mæssige discipliner.
Det er her, qua min baggrund at jeg hjælper ham og Michaels leder.
Vi arbejder med det helt fundamentale, som deres ansættelseskontrakter, hvor jeg giver sparring herpå, deres medarbejderhåndbog fordi de kan se værdien i at have firmamæssige retningslinjer beskrevet. Det gør at medarbejdere får samme info om, hvad der gælder for området.
To andre felter vi er omkring, er:
- Samtaler med medarbejderne, både strukturerede samtaler, løbende feedback til den enkelte medarbejder – og arbejdet med at finde den form der passer og hvordan der samtales
- Den svære samtale. Træning i at få taget de samtaler – og inden det er blevet så stort et problem, at det bliver rigtig svært og måske endda tendere til en konflikt.
I Michaels situation arbejder vi med en klar strategi i forhold til hvad han skal sige – og han får det noteret ned. Så holder han sig til sin agenda og skulle han blive revet med følelsesmæssigt – så holder han sig til sin plan.
Vil du have en snak om hvordan jeg kan hjælpe dig, så er du meget velkommen til at sende mig en mail – du kan evt. svare retur på denne. Så vender jeg tilbage til dig.
Hvis du tænker at andre kan have glæde af at vide at der er denne mulighed for samarbejde, så er du hjertens velkommen til at dele det videre.
Du kan også altid booke en uforpligtende snak via min online kalender.