Hvordan får jeg mere tid?

Personlig effektivitet – manglende tid…

I går sad jeg sammen med Henrik. Og talen faldt på, at nu var vi jo snart i oktober – og hvad skete der lige med september måned.

Ja hvor forsvandt tiden hen?

 

Var bagud med opgaverne
Henrik har over en lang periode haft det sådan, at han kronisk var bagud med sine opgaver. Der kom flere og flere opgaver på bordet, og han begyndte stille og roligt at udvide sin egen arbejdstid. Så ja, han blev hængende på kontoret lidt længere tid.

Da han tager fat på mig har der været en lang periode, hvor weekenderne også er begyndt at komme i brug arbejdsmæssigt.

Heldigvis stopper Henrik op – for det bliver både en belastning for ham selv og hans familie.

Og som han også fortæller – rent arbejdsmæssigt er han heller ikke så effektiv som han tidligere var.

Personlig Effektivitet
Hvad arbejdede vi så med…
Jo Henrik fik en profil på hans totale effektivitets niveau – så det blev synligt på hvilke områder han var effektiv og hvor han ikke var.
Det som Henrik opdagede var, at han i profilen skulle tage stilling til om det nu også var vigtigt i udførelsen af hans job. For hvis ikke – så var det ikke der, at han skulle lægge energien.

I profilen måles der på forskellige parametre.

Et af de områder hvor Henrik skulle sætte fokus var på området “Prioritering”.

Det var et vigtigt arbejdsmæssigt område – og han var ikke særlig effektiv.

I vores forløb gik det op for ham, at jo det var nemt nok at sige, hvor nemt det er at prioritere, men kendsgerningen var bare, at tiden blev brugt mere på de interessante og lidt mere sjove opgaver.

Så vi begyndte med dette område – og arbejdede med metoder til at blive bedre til at prioritere.
En enkelt ting var at inddele opgaverne ud fra hvor meget de hastede og vigtigheden i dem.

Hvor er de kritiske områder
I profilen Personlig Effektivitet er der 12 målepunkter. Vi var naturligvis omkring de punkter hvor han havde en styrke, for de er bestemt vigtige. Dernæst kiggede vi på analysen og hvor der var kategorier, der var mest kritiske i hans job.

Vi dykkede også ned i hvor tiden rent faktisk blev af – og ja vaner er en del af den måde vi arbejder på. Så der var dårlige vaner der skulle ændres.

Hvor er Henrik nu?
En del af det forløb vi har er, at han bliver klædt på til ændre sin måde at tænke på og at få et overblik over vaner.
For før forløbet var han ikke bevidst om sine vaner, og han var ikke bevidst om, at han faktisk kunne hente noget tid ved at justere på nogle helt specifikke områder.

Han har sin personlige profil og en helt personlig arbejdsbog, som vi på vores møder har fat på.

Henrik oplevede at få en forståelse for sin personlige effektivitet. Han har nu nogle gode metoder og teknikker og arbejder fortsat på at forbedre sin personlige effektivtet.

Ja du har nok hørt mig sige det højt, at jeg ikke arbejder med “Quick-fix” – tror ganske enkelt ikke på dem der siger sådan …
Jeg tror og arbejder med justeringer af vaner og små skridt der får skabt de varige forandringer. Og jeg er med hele vejen igennem.

Hvis du er nysgerrig på, hvad profilen indeholder mere specifikt, så er du velkommen til at skrive til mig.
Du finder her en beskrivelse af det 2-dages forløb, som er et åbnet forløb, som også tilbydes som lukkede firmahold.

Hvis du ønsker et personlig 1:1 forløb – ja så er det helt klart en mulighed. Send blot en mail på dorthe@evocon.dk

Ønsker dig en dejlig dag.

Hilsner

Dorthe Søgaard


Vil du også vide hvilke 5 fejl du ikke skal begå når du giver feedback

* indicates required
Scroll to Top