Hvad skal jeg stille op med en konflikt?
Har du på noget tidspunkt har været i den situation, hvor du ved at der er en eller anden form for konflikt, det er ikke sikkert at den er synlig, men du har oplevet hvordan det påvirker stemningen og arbejdsmiljøet.
Når vi taler om en konflikt, så er det vi opfatter det forskelligt.
En konflikt kan være mange ting. Du har muligvis oplevet den som i nedenstående:
- At du har givet besked til en af dine medarbejdere om en måde han skal udføre en opgave på, men det sker ikke som du har forventet det
- Du har oplevet at give en besked om en deadline, og vigtigheden af, at opgaven skal løses inden for denne specifikke deadline – og det sker ikke
- Medarbejdere der er uenige – og ja du har oplevet at det kan være umiddelbart banale ting… du oplever dem som banale
- Du har givet en medarbejder en besked som vedkommende ikke er enig i. Personen virker frustreret, ked af det, vred – og det giver uro. Det begynder at virker forstyrrende på de andre, for det fylder meget hos denne medarbejder
- I er to ledere der ikke er enige om en beslutning og du oplever at denne uenighed påvirker medarbejderne, for de ved ikke hvad de skal, for I sender mixede signaler
Hvorfor opstår en konflikt?
Du har sikkert oplevet, at når du og andre har forskellige interesser, forskellige værdier og ønsker, så kan konflikter opstå. Har du oplevet at håndtere dem på en måde, så I opnåede andre muligheder og andre løsninger?
Som udgangspunkt giver det dig to muligheder – at det skaber stagnation og fjendskab eller I får læring og udvikling. Får du ikke sat ord på konflikten, kan den være ødelæggende.
Hvis du kan se konflikten som en der er opstået fordi der er uenighed mellem to (eller flere) og de hver har et forskelligt udgangspunkt og der verden forskelligt, så får du en mere konstruktiv tilgang.
Så kan være med til at skabe en fælles forståelse er du nået et pænt stykke. Det vigtige er at huske, at opnå forståelse eller respekt for den anden – det er ikke det samme som at du behøver være enig.
Hvordan kan jeg forebygge en konflikt?
Det du kan gøre er at forebygge de misforståelser, misforhold der skaber konflikter og de skader det kan skabe. Så læringen er hvordan du kan:
- Møde en konflikt
- Arbejde med en konflikt
- Konfrontere en konflikt
- Påtage dig konflikten
- Opløse en konflikt
- Rumme konflikten
Er du uenig eller oplever du uenighed blandt dine medarbejdere, så kan vi løse det ved at have en forståelse for hinanden. I det øjeblik du har en forståelse for hvad der sker hos dine medarbejdere kan du også være med til at afhjælpe en konflikt.
Endnu bedre er når du ved hvad der tricker dig – for skal du være med til at løse en konflikt skal du kende din egen konfliktadfærd og herud fra træne konflikthåndtering.
Kan jeg undgå konflikter?
Nej det er ikke sikkert de kan undgås, men du kan gå ind i en konflikt på et tidligere tidspunkt og du kan være så bevidst om din egen adfærd og hvad der normalt ville påvirke dig, således du kan agere anderledes.
I det øjeblik vi har en bevidsthed om egen adfærd kan vi også handle og agere på anden vis.
Hvis du er nysgerrig på hvordan du kan gøre mere i forhold til egen adfærd, kan du læse mere om produktiv konflikt adfærd
Hvad sker hvis du ikke gør noget?
Du har sikkert stået i en situation, hvor du har oplevet, at fordi du ikke og hånd om konflikten, så voksede den sig større.
Det kan også være at du har kigget tilbage på en konflikt og spekuleret på, hvad der skete og hvad der var den helt oprindelige årsag til konflikten. Ja nogen gange glemmes det helt.
Hvis der skal gøres noget, og det ikke bliver gjort, vil det påvirke dagligdagen, de rutiner og processer som du ved virker rigtig fint. Du vil opleve at der bliver brugt for megen tid og energi på konflikten og I fjerner jer væk fra kerneopgaven.
Hvad gør du med de reaktioner du oplever
Reaktioner i konflikter kan være meget forskellige og det kan være du undrer dig over, hvorfor der kommer de reaktioner der gør.
Det kan være du har oplevet nedenstående:
- Vredesudbrud
- Medarbejdere der græder
- Kolleger der ikke taler sammen
- Kolleger der mundhugges
- Kolleger der taler grimt til hinanden
Vi griber konflikter forskelligt an.
Er jeg øverste ledelse og din leder, så ved jeg godt, at jeg skal støtte dig bedst muligt i at håndtere konflikter med dine medarbejdere.
Når vi er sammen med andre mennesker opstår der konflikter. Vi er forskellige mennesketyper, vi håndterer og afkoder konflikter forskelligt. Vores relationer og vores tillid til hinanden påvirker også, hvordan vi håndterer en konflikt.
Kender du disse situationer i en konflikt
- Vi afbryder hinanden og vi taler i munden på hinanden. Dog tackles problemet
- Du hævder dine meninger ved en uoverensstemmelse – og kan jeg træde tilbage og overveje situationen
- Ønsker vi kommer godt ud af det med hinanden. Vil gerne at det hele bliver normalt igen
- Vi holder os til fakta. Påstande begrundes. Den utryghed der er i en konflikt forsøger vi at undgå, for at sikre kontinuitet
Det kan være situationer i tråd med ovenstående at vi arbejder meget mere i dybden med på workshopforløbne.
Vi kigger meget mere ind i de forskellige adfærdstyper, for at du kan agere og håndtere egen adfærd i en konflikt situation. Et sådant forløb er beskrevet her.
Hvad oplever jeg som medarbejder
Som medarbejder kan jeg mærke en træthed, en ked-af-det følelse og en negativ oplevelse. Det kan være jeg går rundt og er vred på dem omkring mig. For hvorfor sker der ikke noget, hvor tager min leder ikke fat.
Som leder oplever jeg
Når jeg har medarbejdere der er involveret i en konflikt vil noget af deres energi blive brugt i denne konflikt. Det du mærker kan være at der er tavshed, det kan være spydige bemærkninger, det kan være brokkeri, det kan være tårer og bare en indadvendthed, eller medarbejdere der råber og ytrer sig højlydt
I en konflikt vil der ofte være meningsforskelle som involverer stærke følelser. Konflikter kan være fra korte, intensive diskussioner til langt mere indviklede og langvarige problemstillinger.
Hvordan påvirker vores tanker en konflikt?
For at forstå en konflikt er det vigtigt også at vide, hvorfor du gør som du gør. I forhold til vores adfærd har vi mange automatiske tanker knyttet hertil.
Når du har en viden om dig selv, din adfærd og dine tanker, så er det du kan begynde at ændre de automatiske reaktionsmønstre du har.
Et af de områder vi arbejder med og som jeg hjælper dig med at blive bedre til at forstå, er evnen til at reframe dine automatiske tanker.
Det vil sige, du arbejder med dine tanker og lærer at håndtere dem og at se på om tankerne kan opfattes på andre måder.
Det du vil opleve er, at du får styrket din egen opfattelse af en konflikt og du vil kunne navigere i konflikten på en anden måde.
Husk at du kan rette henvendelse til underegnede for en snak om hvordan jeg kan hjælpe dig.
Hvis du ikke tidligere har været kunde hos mig, så kan du altid ringe for en uforpligtende samtale på op til ½ time, og få afklaret spørgsmål.
Du booker tid i min online kalender og så ringer du til mig på pågældende tidspunkt.
Du er også velkommen til at ringe til mig på +45 60 71 25 30 eller sende mig en mail på dorthe@evocon.dk